Liza Marklund



Jag är lite less på hela cirkusen kring Liza Marklund angående sanningshalten i böckerna Gömda och Asyl. Såg precis en intervju med henne i tv4. Tycker hon klarade det bra.... hon gav verkligen svar på tal. Jag tror att journalisten Monica Antonsson egentligen är svartsjuk eller nåt, eftersom hon startade hela denna grejen. Hon hade kanske skrivkramp eller nåt och kom inte på nåt annat att skriva om. Jag sträckläste både Gömda och Asyl och tycker fortfarande att de är skitbra. För mig spelar sanningshalten inte så stor roll, Marklund är en bra författare.

Kvinnojourerna rasar och säger att detta kan skada deras arbete. Hade Antonsson haft rent mjöl i påsen skulle hon kanske ha tänkt på detta innan hon drog i gång något. Alltså kan det konstateras att Antonsson hade en egen agenda. Marklund kan inte ställas till svars för detta och jag hoppas verkligen att häxjakten på henne slutar snart och att hon får upprättelse. 

Det stör mig dessutom att mannen med de svarta ögonen, Mias misshandlande man i böckerna, får så mycket publicitet och sympati helt plötsligt, trots att det finns dokumentation i form av tingsrättsdomar, att han verkligen har misshandlat Mia. Varför ger han sig till känna nu? Känner han igen sig i böckerna nu helt plötsligt? Om han nu är Mias ex, borde han ha känt igen sig redan då, och om han var så oskyldig kunde han ha gått till tv och tidningar redan då.... Men det gjorde han inte. Vidare stör det mig att journalisterna inte ifrågasätter honom utan vinklar frågorna på ett sätt som om han är något sorts offer, "det är så synd om honom, han har blivit utpekad osv".

Oavsett sanningshalten i böckerna får vi ju inte glömma varför Marklund skrev dessa historier. Det var i en tid då kvinnomisshandel inte fick nog uppmärksamhet och böckerna ledde till att detta förändrades. Nä hela detta mediedrevet är sjukt. När ska folk själva börja fundera kring den information vi får från media och inte hoppa på första bästa våg.

All heder åt Marklund och ut med svartsjuka loosers som Antonsson.

//Bloggygirl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0